Wednesday, December 26, 2012

Prosedur Ujian HIV di Klinik Kesihatan untuk Bakal Pengantin

Cuti sekolah dah nak habis. Mental kena kuat dengan azam yang baru untuk hadapi tahun 2013. Insyaallah tahun 2013 akan lebih bermakna dalam hidup aku. Esok mesyuarat kurikulum. Hambik la, segala jawatan dan tanggungjawab akan diketahui esok. very the jenjenjenggg..!

Sepatutnya hari ni aku dah balik Ipoh. Tapi disebabkan ada beberapa perkara aku perlu uruskan berkaitan kawin ni ler... Salah satunya aku nak settle siap-siap Ujian HIV.

Ok kita kecikkan skop cerita. Aku cerita tentang ujian HIV je. Malas nak melalut.

Untuk makluman semua ujian HIV untuk perkahwinan perlu dibuat di Klinik Kerajaan SAHAJA. Di sini akan timbul beberapa kerumitan disebabkan bakal pengantin terpaksa mengambil cuti dan sebagainya. Kenapa kena ambil cuti sebab seperti dibawah.


  • Ujian HIV hanya dijalankan pada hari Ahad- Rabu bagi Negeri Kedah. 
  • Waktu operasi : 2.00 petang - 4.30 petang


Kalau korang kerja luar dari Kedah elok la balik kampung halaman masing-masing. Ada negeri yang keputusan hanya akan dapat dalam tempoh 2-3 minggu. Ada yang perlu buat appointment dulu. 

Aku buat di Klinik Kesihatan Simpang Kuala. Dalam tempoh 1jam setengah semua selesai. Datang pukul 2petang pukul 3.30 selesai semuanya.

Aku cerita sikit macam mana proses nak buat ujian HIV ni.

Langkah 1 : Pergi ke kaunter pertanyaan/pendaftaran yang ada di klinik. Cakap macam ni " saya nak buat Ujian HIV " . Dia akan kasi borang untuk korang isi. Ala isi nama, alamat bla..bla..bla..

Langkah 2 : korang perlu bayar RM 1.00 

Langkah 3 : Dia akan minta korang bawa borang yang diisi tadi untuk di bawa ke makmal. Nanti korang perlu letak borang tu dalam bakul. Kalau tak tau nak letak dekat mana tanya orang yang ada kat dalam makmal tu. 

Langkah 4 : semasa di langkah 1 tadi korang akan diberi nombor giliran. tunggu nombor korang dipanggil.

Langkah 5 : bila dah dipanggil dia akan tanya . "NAMA? " kemudian dia akan amek darah, pakai benda macam stepler tu hahahaa..entah la apa benda. Orang ramai cakap rasa macam kena gigit semut. Tapi aku rasa macam kena sengat tebuan je. Tunggu sehingga nama korang dipanggil lagi sekali apabila result dah keluar.

Langkah 6 : bawa result tersebut di kauter utama tadi. dia akan tunjuk kat mana korang perlu bawak keputusan tu. kemuadian borang tu perlu diletak dalam bakul jugak. tunggu sehingga nama korang dipanggil.

Langkah 7 : bila dah panggil amek keputusan dan dah selesai!  

Hoyeahhh dah selesai 1 benda. tahniah tahniah untuk diri sondiri.

Regards :
Nisa Fadzil

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...