Tuesday, March 27, 2012

Tak dak tujuan

17 Disember 2012 awak janji nak bawak saya celebrate tengok live band !

Tuesday, March 20, 2012

Cara menurunkan berat badan : Atkin's diet

Obses si wanita ialah untuk menurunkan berat badan. Jadi mai kita try Atkin diet. Insyaallah kalau ikut betul-betul boleh turun banyak. 

Permulaan atkin diet yang paling penting ialah semasa induction. Tempoh diet adalah selama 14 hari tak boleh kantoi walaupun sehari. maksudnya tak boleh langgar pantang larang selama 14 hari ni.

Apa yang boleh kita makan selama 14 hari fasa induction. 

  1. Ayam,daging,ikan, makanan laut ( kurangkan amik sotong dan udang) - boleh guna semua jenis masakan termasuk menggoreng tak derk hal punya...telan la banyak mana yang hampa suka
  2. sayur-sayuran 
  3. cheese ( buat pilihan bijak cari yang rendah karbohidrat tengok dekat nutrisi makanan ) - boleh try jenama cheddar 
  4. mayonis - ladies choise resepi ala barat, kimball mayonis 
  5. hot dog - farm best ( ambil secara terkawal )
  6. daging burger - boleh makan daging oblong (ayam) beli kat tesco,giant semua ada..ada lagi jenama y low carb tak igt brand ( akan di update kemudian )
  7. telur - boleh rebus,goreng makan la banyak mana yang lalu
  8. ayam kfc - buang semua kulit dgn tepung ( utuk induction tak digalakkan sangat)
  9. kalau nak wat snek leh makan seaweed..dia rendah karbohidrat. boleh wat sushi pakai tuna sedap wo
  10. tuna - amek yang mayonis punya or tuna in water
  11. wajib minum air 3 liter sehari
JANGAN MAKAN :

  1. nasi, mee,bihun,koew tiau semua tak boleh!
  2. kuih muih
  3. roti gardinea,roti serat,segala adik beradik roti
  4. biskut
  5. Buah-buahan ( banyak gula tinggi karbohidrat)
  6. air manis terutama minuman ringan - jangan minum nescafe 3 in 1 ,milo 
  7. oat , nestum 
  8. makanan ringan
  9. fast food
  10. kentang goreng
  11. sos cili maggie,kimball semua tak leh
  12. kicap 

Tips : korang boleh makan seberapa banyak yang boleh. memang tak kan berlapaq punya. CUMA PASTIKAN JUMLAH KARBOHIDRAT YANG DI AMBIL KURANG DARI 20 g SEHARI. jadi kira la kalau daging burger sekeping 3g karbohidrat maknanya ada lagi 17g carb...tapi tak yah la skema sangat nak kira. agak2 ja.

lepas 14 hari boleh la memerdekakan diri boleh makan ikut sunah nabi la, berhenti sebelum kenyang. bagi penghargaan kat diri sendiri. apa yang korang teringin nak makan, korang makan ja. sebab kita manusia. lepas tu boleh teruskan diet kalau nak berat turun lagi. teruskan sampai dapat berat yang korang nak. 

tapi ingat jangan terlalu lama di induction. lepas dah hilang dalam 8 kg boleh la amek buah2 sikit. 

masa diet beli multivitamin untuk cover balik apa benda yang kita tak makan. aku pakai y blackmores ja. beli kat guardian sangat untung.

ni atkins yang aku modified sikit-sikit ikut kesesuaian tubuh badan. kalau nak lebih info boleh try tengok blog atkin diet yang aku promote dalam blog ni. 

paling penting, jangan ambil sebarang ubat kurus sebab takot menggangu proses diet.

sekian diet yang berkesan, tak perlu keluar modal banyak pon

Regards :
Nisa Fadzil

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...