Wednesday, August 17, 2011

Ujian Bulan Ramadhan

Realiti kehidupan kadang kala sangat perit untuk ditelan. Bila ditimpa musibah diri akan memberontak, hati meraung-raung kenapa hanya kita diberi ujian. Kenapa laluan hidup orang lain kelihatan mudah, walhal jalan yang kita lalui berliku-liku.

Bila terbaca sebuah blog ni, aku terus munasabah diri. sesungguhnya Allah hanya beri aku dugaan yang kecil saja, tapi aku banyak merungut. Hanya kesusahan yang aku sebut-sebut.

Salah satu cara menghadapi ujian Allah adalah kita perlu ingat janji Allah kepada kita. Seperti mana yang aku baca dari artikel kat bawah ni :



Meyakini bahawa hidup ini bagai siang dan malam yang pasti silih berganti. Tak mungkin siang terus menerus dan tak mungkin juga malam terus menerus. Pasti setiap kesenangan ada hujungnya begitulah masalah yang menimpa kita, pasti ada akhirnya. Kita harus sangat sabar menghadapinya. Ujian yang diturunkan Allah kepada kita, pasti sudah ditetapkan dengan penuh keadilan.
Tak mungkin ujian yang menimpa itu, melampaui batas kemampuan kita. Kerana Allah tak pernah menzalimi hamba-hambaNya. Ingatlah bahawa, semua fikiran negatif dan emosi buruk kita hanya akan mempersulitkan dan menyengsarakan diri kita saja. 
Pujuklah hati, agar kita tidak menekan diri sendiri. Hati dan fikiran kita dipujuk agar tetap tenang, tabah dan sabar. Kita harus berani menghadapi mehnah masalah ujian demi ujian. Kita tak boleh lari dari kenyataan. Kerana larinya kita itu tak akan menyelesaikan masalah. Bahkan ia sebaliknya hanya akan menambah permasalahan.



2 comments:

  1. salam ramadhan...
    Insyallah setiap ujian dari Nya ada hikmahnya

    ReplyDelete
  2. salam ramadhan jugak..
    terima kasih, tengah cuba hadapi semua ujian dengan redha

    ReplyDelete

Feel free to comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...