Saturday, March 26, 2011

Apa Yang Perlu Kita Tahu Sebelum Membeli Kereta ?


Semua orang mengimpikan untuk beli sebuah kereta. Zaman sekarang ni, kereta dianggap sebagai simbol kemewahan, lambang kekayaan manusia. Semua orang berlumba-lumpa nak tunjuk kereta sapa yang paling mahal. Lepas tu jadilah isu, membeli kereta tanpa mengukur ketebalan kocek sendiri.

Tahukah anda bahawa HARGA JUALAN KERETA MALAYSIA ADALAH ANTARA YANG PALING MAHAL DI DUNIA?

Tapi bukan nak dikata la, zaman sekarang ni kereta memang satu KEPERLUAN. Yang menjadi bukan keperluan adalah jenis kereta apa yang kita nak beli. Contoh la, baru kerja jangan bercita-cita, bernafsu besar nak beli kereta mahal-mahal macam Honda, Caldina, Vios dll. Ini semua adalah hutang. 

menurut Buku yang aku beli "Rancang Wang dari Sekarang oleh Pakdi", kereta merupakan satu liabiliti.


Kenapa Dikatakan Liabiliti?
  • nilainya jatuh merudum sejurus selepas kita membeli
  • nilai makin jatuh saban tahun
  • kita menghabiskan 30-40 % daripada duit gaji bulanan untuk bayar ansuran kereta 
  • terpaksa keluarkan banyak duit untuk kos servis, penyelenggaraan, insurans dll
Oleh itu, panduan yang paling baik diberikan oleh Pakdi adalah macam ni :

Bayaran Ansuran kereta sepatutnya tidak melebihi 15% daripada gaji kita

"Kalau gaji kita RM2,000 maknanya secara kasar kita hanya mampu bayar kereta yang ansuran bulanannya RM300 sahaja. kalau mengidam nak pakai kereta yang bulanannya RM 600, kita mesti usaha cari duit supaya pendapatan bulanan kita adalah RM 4, 000"

Ok maknanya aku tak la tersasar jauh dari 15%. cuma nisa fadzil kawal jiwa jangan tukar kereta yer hehe

maknanya kat sini, kereta tak membawa kebahagiaan sangat pon. aku bahagia bila hari hujan ja sebab tak kena hujan. yang lain semua derita. kena tukar 4 tayar RM 650 buat aku meroyan sebab penat nak cari duit wei. 

Jom pakat-pakat pakai kereta biasa-biasa dulu. tapi kalau yang mampu teruskan dengan kereta idaman.

Target Dana Kewangan :
  • Simpan duit untuk kahwin
  • Beli rumah yang luas dan selesa
  • Beli rumah di lokasi kejiranan yang baik
Regards,

Friday, March 18, 2011

cabaran alam pekerjaan

Assalamualaikum,

Memang lama sangat-sangat aku tak berblog. nah amik bila dah kerja tak sempat pon aku nak pikir pasal blog. rasa macam banyak nak cerita tapi kekangan masa ( pergh perkataan! haha)

Macam mana perasaan peralihan zaman honga-honga (zaman belajar ) kepada alam pekerjaan?

memang banyak beza zaman belajar dengan kerja oi.
bagi situasi aku, aku adalah cikgu. tapi aku tak nak jadi cikgu yang berpikiran LAMA
rasa macam banyak perubahan yang korang nak buat bila dah mula berkhidmat. matlamat utama adalah nak "mendidik anak bangsa"
tapi korang takkan terduga yang sebenarnya tugas pengkeranian di sekolah mengatasi prioriti mengajar korang.

Bagi sesiapa yang dapat sekolah bandar akan faham apa yang aku cakap, sebab situasi mengajar kat sekolah kampung, pedalaman, felda tak sama dengan sekolah bandar.



CABARAN PERTAMA : PENTADBIRAN

cabaran pertama yang korang perlu hadapi si sekolah adalah PENTADBIRAN. Memang kena pandai bawak diri beb. korang akan jumpa macam-macam ragam manusia di sini


CABARAN KEDUA : LAMBAKAN JAWATAN

memang benda ni akan jadi dekat cikgu-cikgu baru. lambakan jawatan dan ayat yang akan keluar adalah "ORANG BARU KENA BANYAK BELAJAR"..gedebuk jawatan bertalu-talu. bersedia mental emosi sebab korang kena pandai manage perasaan untuk TIDAK memberontak.

CABARAN KETIGA : MASALAH KEWANGAN

bila baru kerja korang akan menggelupur sebab gaji tak masuk selama 2-3 bulan. masa ni korang akan mintak sedekah dan hutang keliling pinggang sebab nak bayar duit rumah sewa, duit kereta, minyak kereta, nak makan lagi etc.
maka bila dapat gaji jangan dok berangan lah nak beli itu ini, sebab tu dia hutang keliling pinggang. jangan sedih, confirm korang tak sempat nak merasa duit gaji tu haha.

CABARAN KEEMPAT : ORANG BUJANG YANG TERANAIYA

orang bujang memang dialu-alukan sebab kalau ada aktiviti apa pon korang mesti involve punya. don't worry sebab korang tak dak suami/isteri/anak. golongan bujang ini akan dianggap mempunyai masa lapang yang teramat sangat. MEREKA menganggap golongan bujang ni tak buat apa-apa time hujung minggu. golongan bujang hanya tidur bila ada masa terluang dan mereka memang desperate sesangat nak kerja yang banyak.
(hurrmmmmmmmm)

ok cukup 4 cabaran aku nak cerita sebagai gambaran dekat korang.hahaaahaaa nanti aku sambung lagi!

Regards,
cikgu nisa fadzil

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...