Thursday, January 13, 2011

RAWATAN FISH SPA BOLEH MENYEBARKAN PENYAKIT HEPATITIS DAN AIDS/HIV



'Kementerian Kesihatan UAE memberi amaran bahawa rawatan kaki/kulit alternatif/kosmetik yang menggunakan ikan seperti yang dipaparkan pada gambar di atas boleh menyebarkan penyakit bahaya.

Akhbar Al Khaleej yang memetik kata-kata Dr Amin Al Amiri, “Penggunaan ikan-ikan sebgai rawatan boleh mendatangkan mudarat kepada orang ramai kerana rawatan ini boleh menyebarkan penyakit termasuk hepatitis dan AIDS/HIV.”
Tambah Dr Amin, “Sesetengah orang mungkin mengalami penyakit berbahaya dan virus pada luka mereka akan mudah dipindahkan kepada orang lain melalui ikan dan air.”
Prosedur rawatan yang dibangunkan di Turki ini digunakan untuk merawat kulit termasuklah penyakit psoriasis. 
Pesakit/orang ramai dikehendaki meletakkan kaki di dalam sebuah kolam kecil yang berisi ikan kecil (ikan garra rufa atau ikan chin chin). Ikan-ikan ini akan “memakan” sel-sel kulit yang telah mati pada kulit pesakit.
Untuk makluman, rawatan kaki menggunakan teknik ini diharamkan di 14 buah negeri di Amerika Syarikat'

Ehe memang aku tak lalu nak letak kaki dalam tu pon, sebab entah sapa ada kudis ka panau ka celup kaki dalam tu eeyerkk. Lagi satu aku geli ler ikan dok gigit-gigit aku rela tonyoh kaki pakai berus sabut ja.


ha pakai ja berus sabut, gerenti keluaq semua daki weh. sesetengah fish spa tu pakai ikan bilis ja, tapi sesetengah pakai bapak besau ikan tu boleh tokak ibu jari aku.
Hurmm cerita fish spa ni dah lama keluar dekat forum tapi macam biasa la aku baru nak tau ahaks.

Regards,


p/s :habis la ikan-ikan kat fish spa tu kena hepatitis dengan HIV, ayok!

4 comments:

  1. :) :) :)
    sental aje
    terbaeekkk!!!!

    singgah dari mknace unlimited

    ReplyDelete
  2. adehhh..btoi ka??aku dok p gak fish spa ni..mmg geli tahap gaban kan tp syok gk dok kna gigit..hehe.tp ni nmpk gaya dah xleh nak p la..bahaya owh..thanx dear! =)

    ReplyDelete
  3. ni akak aku ler gitau aku kemarin, naseb bek aku memang tak pernah try beb, takot la tah-tah sapa-sapa ada kudis buta pi celup dalam tuh grrr

    pi sungai congkak kat langat,ikan banyak dok geget syiok wo

    ReplyDelete

Feel free to comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...