Tuesday, January 4, 2011

Cara Untuk Ping Blog Anda

Sejak habis belajar ni aku dah mula practice nak jadi blogger tegar. Sekadar suka-suka sebab asyik online tak buat apa baik aku blogging aja. Ditambah dengan kejuan encik stremyx yang banyak memberi kerjasama aku jadi semakin ketagihan dengan internet.

Aku ada blog since 2009 tapi bulan 11.2010 aku baru nak aktif. Yela masa belajaq dulu sibuk nak buat assignment, ada aktiviti sana sini, tambah pulak pakai encik BEROKBAND yang speed macam sipot. Tu semua membuatkan aku malas nak blogging.

Jadi, al-kisahnya bila aku dah start aktif blog baru la aku tercari-cari tutorial untuk blog, google sana sini tanya orang-orang yang dah lama buat blog.

Makin lama aku makin paham la pasai blog ni sikit-sikit, banyak lagi kena explore. Blog aku ni aku anggap sebagai JOURNAL aku. sebab tu aku macam tak fokus mana-mana topik. semua topik aku main redah ja ikut minat aku la. kadang-kadang aku rasa nak share tentang tutorial, kadang-kadang tempat makan, kadang-kadang pasai shopping ahaks.

Amboi panjangnya intro........................

Kali ni aku nak bercerita tentang BAGAIMANA NAK PING BLOG ANDA?

PING tu apa?

Ping adalah proses pemberitahuan search engine maklumat terkini bahawa kita telah update blog.

TUJUAN ping?

Salah satu tujuan utama Ping adalah untuk meningkatkan traffic ke blog kita


Berikut adalah beberapa senarai laman web yang menawarkan perkhidmatan Ping secara percuma. Bila buat entry baru rajin-rajin la Ping dekat web-web yang tersenarai ni supaya entry korang tersenarai dekat search engine. Aku ni tak la pandai sangat pasal blog tapi sekadar berkongsi pengetahuan yang ada. Jadi meh ler pakat-pakat ping pong sana sini yer.

1. PING ENTRY BARU DI GENGBLOGGER.COM (click di sini )


percayalah kalau korang ping kat sini mesti traffic akan naik. Kalau tak banyak pon mestii naik sikit. jadi la tu jangan tamak-tamak. kalau setahun jagung macam aku ni tak boleh tamak kena bersyukur hoho.

Masa aku mula-mula nak Ping kat gengblogger ni aku punya la tak reti, rupanya kena daftar dulu la deii. patot la aku tak jumpa-jumpa perkataan ping. Aku pon ingat aku tertipu, rupanya aku yang jakun tak tahu hohoo.


2. PING ENTRY BARU DI INNIT by NUFFNANG ( click di sini )


Ping kat sini pon best jugak. tapi korang kena ada account nuffnang dulu la ye

3. PING ENTRY BARU DI BLOGGED.MY ( click di sini )


4. PING ENTRY BARU DI PINGLER.COM ( click di sini )


5. PING ENTRY BARU DI PING-O-MATIC ( click di sini )

6. PING ENTRY BARU DI PINGATES.COM  ( click di sini )


7. PING ENTRY BARU DI AUTOPINGER.COM ( click di sini )


8. PING ENTRY BARU DI DIGG.COM ( click di sini )


9.  PING ENTRY BARU DI PING.IN ( click di sini )

10. PING ENTRY BARU DI PINGMYBLOG.COM (click di sini )


Untuk menaikkan traffic blog anda rajin-rajin la ping. kalau tak ping mana search engine nak tau korang ada  entry baru. Rajin tangga kejayaan so chill :]


5 comments:

  1. tq, info ni berguna utk aku yg masih baru ni.

    ReplyDelete
  2. thanx 4 da info though.. im follo-ing u now.

    ReplyDelete
  3. heyy,, thanks 4 da inf0..sy baru je buat blog pg td.hihi..amat bergune la..sy dh follow awk.

    ReplyDelete

Feel free to comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...