Sunday, December 26, 2010

FAKTA MENARIK TENTANG HAIWAN

Setiap ciptaan tuhan mempunyai keistimewaan dan keunikan yang tersendiri. kita dilahirkan sebagai manusia dikurniakan akal yang membolehkan kita untuk berfikir.

bila tengok discovery channel baru la kita nampak bahawa haiwan-haiwan yang ada dekat dunia ni mempunyai cara mereka tersendiri untuk survive dalam kitaran hidup yang sangat mencabar.

kita tengok jugak para saintis giat membuat kajian sebab mereka percaya masih banyak rahsia alam yang belum diterokai oleh manusia. 

maka aku pon tertarik untuk explore tentang hasil penemuaan fakta yang menarik tentang haiwan yang ada di muka bumi ni. aku memang suka benda-benda macam ni hehee..ni serba sedikit fakta yang menarik untuk dikongsi. 

1. TAHUKAH ANDA BAHAWA SIPUT ADA EMPAT HIDUNG?

Hai saya sipot. saya ada empat lubang hidung
ooo baru tau. siput babi ada empat hidung. kalau macam siput lala macam mana erk? sipot lala ada hidung ke?

2. TAHUKAN ANDA BAHAWA LIPAS BOLEH SURVIVE SELAMA 9 HARI WALAUPUN KEPALA DIA DAH PUTUS. 

AT THE END OF NINE DAYS, DIA AKAN MATI SEBAB KELAPARAN DAN BUKANNYA SEBAB TAK DAK KEPALA


hurm mungkin boleh buat eksperimen lepas ni. jom cuba jom. penggal kepala lipas pas tu check nadi dia setiap 1 jam. rekodkan yer..


3. TAHUKAH ANDA BAHAWA DOLPHIN TIDUR DENGAN MEMBUKA SEBELAH MATA?


eheh macam comel ja dolphin tidur siap bukak sebelah mata. dulu aku tertanya-tanya jugak ikan tidor ke weh? bila dah ada encik google baru aku tau bahawa ikan memang tidur. cuma cara ikan tidur tak samalah macam manusia beb.  selalunya ikan tidur tak tutup mata sebab ikan tak ada kelopak mata. 

tapi dolphin sleep with one eye open. maknanya sebelah lagi tu tutup la kan?
lagi satu, mata belah mata yang terbukak? kiri ke kanan ke? heheeeeeeee aku tak tahuuu


4. TAHUKAN ANDA BAHAWA MATA OSTRICH LAGI BESAR DARI OTAKNYA?

nama saya ostrich. saya sangat hensem sebab ada mata yang bulat dan besar
tapi otak saya kicik lagi dari saiz mata saya haha


yang ni biasa tengok dalam tv iklan kanak-kanak. sapa tak tau lagi??malu aih. tak tengok iklan le tu.




5. TAHUKAN ANDA BAHAWA TARANTULA BOLEH SURVIVE SELAMA 2 TAHUN TANPA MAKANAN?

Saya pakai stokin sebab sijuk
hurm gile ganas tarantula ni. tanpa makanan aku percaya dia boleh hidup tapi kalau tak dak air tak boleh wo

No comments:

Post a Comment

Feel free to comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...